luni, 22 iunie 2009

Palatul Bragadiru- arhitect Anton Schuckerl

Mergand pe Calea Rahovei de la Chirigiu in jos peisajul devine din ce in ce mai arid. Trecem de Bursa de marfuri, de intersectia cu Sabinelor, prin spatele fabricii de bere rece, apoi ne rasare in fata o cladire ceausista abandonata, dupa care, pe stanga drumului, o prezenta cat se poate de surprinzatoare in acel loc- Palatul Bragadiru. Locul pe care este construit palatul a fost cumparat la finalul secolului 19 de catre Dumitru Marinescu Bragadiru (1842-1915) cu scopul sordid de a produce mai multa bere pentru populatia orasului. De altfel, negustorul isi facuse mare parte din avere in comertul cu alcool (pentru uz recreational si sanitar- furnizor de spirt pe front, in Razboiul de Independenta). Sa notam ca a fost si un generos filantrop. Alaturi de fabrica de bere se construieste atunci (cca 1895) si Palatul Bragadiru, gandit ca loc unde sa poata gusta si muncitorii din produsul finit. Arhitectul a fost Anton Schucker (Schuckerl?). Cladirea e bogat ornamentata, poate ca pe ici pe colo se apropie de kitsch. Stilul predominant cred ca este cel neoclasic. 2 turnulete rotunde la capete, ferestre inalte la etaj, frontoane clasice, balcoane, coloane, firide etc. De-a lungul vremii camerele palatului au functionat ca birouri, magazine, sali pentru conferinte, pentru dans, cinematograf, banca, casa de inkultura (i-au zis 'Lenin'), casa de casatorii, iar in prezent loc de organizare pentru diverse mondenitati (nu stiu cat de popular, locurile par destul de neumblate). Interiorul, pe care nu am avut ocazia sa-l vad cu ochii mei este inca si mai spectaculos, asa cum se poate vedea si pe blogul lui Alex Galmeanu, pe metropotam sau chiar pe situl web al cladirii, de unde am gasit datele prezentate aici. Nu este nici de aceasta data locul ideal pentru fotografie, vizavi de palat, peste o Cale a Rahovei foarte ingusta este constructia ceausista de care spuneam (trebuia sa fie Academia?), inconjurata de un gard si de caini extraordinar de periculosi. In plus cladirea se intinde pe o lungime de cca 125 m (masurat pe Ggl earth). Ce am putut face vedeti mai jos (poza a treia e mai veche).

5 comentarii:

Raiden spunea...

Dupa 1947, Palatul Bragadiru a fost Casa de Cultura "V. I. Lenin" (mi-a zis bunica).

Din nou, mi-ai luat-o inainte, ca si cu Vama Antrepozite :D

...asa ca va trebui sa te citez cand fac si eu articolul :)

Beren spunea...

Imi place poarta de intrare...faine unghiuri ai prins

brebe85 spunea...

Vis-a-vis chiar functioneaza niste birouri ale Academiei, nu?

Am avut ocazia sa intru in Palat si intr-adevar e spectaculos. Insa, pe alocuri parca ar avea o amprenta a comunistilor, cred ca e din cauza materialelor folosite la renovarile din timpul regimului (probabil ca s-au facut)

Stefan spunea...

Interioarele au ceva din Casa Scanteii. Iar amenajarile alea cu funde si pampoane gigantice... arata ca un cur. Afara-i vopsit gardu', inauntru leopardul. Adevarul e ca se pare ca e singura destinatie pe care o putem da palatelor pe care le avem - carciumi. Asa mi-a spus si badigardul de la Palatul Ghika "o sa fie un restaurant frumos".

radu spunea...

intr-o carte pe care am pomenit-o eu pe aci, aparuta in anii 80, zicea ca palatul ghika e o 'unitate de alimentatie publica'. deci, nimic nou.

nu stiu daca vizavi functioneaza birouri ale academiei. pe partea aia nu mi se pare ca ar fi vreo intrare prea prietenoasa