sâmbătă, 11 iulie 2009

Eugenia si Ecaterine

EUGENIA si ECATERINE, gemene de Cotroceni Am spus intr-un comentariu ca am descoperit in Cotroceni case in oglinda. Umblam sa gasesc chestii mici si interesante, ornamente, decoruri, placute, placi comemorative, numere de casa, etc. Am gasit un element decorativ pe care il tot vazusem la casele din zona si am zis sa ii fac o poza, desi nu e cine stie ce – un motiv vegetal. In plus mi se parea si casa cat de cat interesanta. Am facut poza si am intors privirea in dreapta, unde aparuse o casa de dupa pomi si o umbrela. Acelasi element decorativ, cam in acelasi loc. Ba chiar si profunzimea casei mi s-a parut asemanatoare. Am pozat si acoperisul si lucarnele turnuletului ce imparte casa, pe fiecare adica, pe cele 2 strazi. Identice si ele. Pozele luate de pe intrarea Costache Negri sunt mai bune, pe acolo fiind si intrarile in curtea fiecareia si nu sunt pomi care sa mascheze. Abia aici am realizat chestia ca sunt, sau mai bine spus au fost, identice. Una este mai veche, cu pereti coscoviti, mai nobila, cu patina. Cealalta este vopsita si cu face lift-ul unui butic de cartier. Nici nu se mai vrea altceva. Sa ma ierte locatarii si proprietarii, dar la culoarea lila pe care i-au aplicat-o nici nu putea sa semene cu altceva. Culoarea aia am ameliorat-o eu putin. Este bine ca s-au gandit sa o renoveze dar daca tot au bagat niste bani poate ar fi trebuit sa aibe mai mult gust si grija fata de aspectul general al cartierului. Nu ar fi stricat sa existe niste reglementari in acest sens iar daca exista sa fie aplicate. Nici macar retroactiv nu ar strica. Vizavi de aceste doua case este un cabinet medical mulat pe o casa veche pe care au fatuit-o de toata jena – peretii portocalii, stucaturile si ornamentele albe iar lemnaria vizibila a acoperisului cu maro. Ce-i drept este curat. Dintre cele doua preferata mea este Ecaterine.

21 de comentarii:

Raiden spunea...

Un articol care "unge pe suflet" pasionatii de istorie bucuresteana. Bravo! ...mai ales ca nu umblu prin acest cartier.

Si acum, sa fiu ironic: vrei reguli de renovare/constructie in cartierul Cotroceni? Pe bune?

Cat timp la Palatul care da numele cartierului avem un contra-exemplu generalizat la nivelul intregii societati si adand sapat in mentalul colectiv, nici vorba sa dispara lila-ul :)

Stefan spunea...

Multumesc mult.
La ce te referi mai exact "avem un contra-exemplu"? Basescu? Si el e un contra-exemplu. Unde mai pui ca a fost si primar general cu cel mai mare mandat...

alexandru mircea spunea...

Frumos! Cotrocenii nu inceteaza a ma uimi. Am trait acolo 5 ani si tot exista atatea lucruri pe care nu le-am descoperit.
Apropo de casele in oglinda, ar fi frumos de facut un serial pe tema asta. Mai sunt. Pe Occidentului parca exista undeva o intrare frumoasa, cu bloculete cubiste in oglinda. O stii?

Stefan spunea...

Nu le stiu. Cand o sa am drum pe acolo o sa ma uit. Ai dreptate, merita niste episoade separate. Mai sunt vreo 3 perechi in carter la mine - Grivita/ Domenii.
Mai am cateva imagini cu alte doua case care nu se pot poza impreuna atat cat sa vezi ca sunt in oglinda. Tot in Cotroceni, pe Pasteur. Eu mi-am dat seama datorita unei placute.

alexandru mircea spunea...

Uitandu-ma pe harta, cred ca intrarea de care zic eu se numeste "Locotenent Dumitru Lemnea". Spor la cautat si succes cu serialul :) As iesi si eu "pe teren" daca n-as fi la cateva mii de kilometri distanta :D

Stefan spunea...

Da, nu cred ca e greu de gasit, acum ca ai pomenit. Lemnea se intersecteaza cu Occidentului.
Daca esti la mii de km departare inseamna ca e bine.

Raiden spunea...

@ Stefan - Mi se strica tastatura daca ii scriu numele, dar da, ai ghicit :)

O adresa de mail se poate?

@ alexandru mircea - te referi la str. Gral. Ghe. Manu, fosta str. Lt. Dtru. Lemnea. Numele comunist a ramas doar intrarii respective. Doua imobile moderniste in oglinda, legate intre ele.

Stefan spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Raiden spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
esteu spunea...

salut,
am retinut ca, printre altele, cautai si placi comemorative. eu sint in cautare de astfel de placi "cu (si despre) Eminescu". am gasit vreo cinci: linga magazinul Eva, pe Berzei, in Piata Amzei, pe Covaci sau Gabroveni, pe Plantelor si in capatul Lipscaniului , spre magazinul Victoria. stii cumva si altele?
esteu

Stefan spunea...

Esteu, nu stiu de existenta niciunei placute cu/despre Eminescu. Nici macar alea despre care pomenesti. Stiu ca era o casa in Bucuresti in care a locuit cu Veronica Micle pe strada Buzesti. Aia de la Piata Victoriei la Piata Matache. Cum vii dinspre Matache la Guvern, pe partea dreapta, este o cladire cu portocaliu care a are o placuta. Am citit ca scrie pe o placuta ca aici au locuit... Nu stiu daca aia e casa, dar eu de placuta aia stiu. Cladirea portocalie e vizavi de un restaurant hidos Shark. Sa ne zici si noua daca ala e locul pe care a fost casa.

radu spunea...

cred ca mai e ceva langa bibilioteca centrala universitara. langa muzeul aman. oare?

radu spunea...

e ceva, vad pe norc, nu chiar langa muzeul aman, ci pe corpul vechi al bcu, chiar la iesirea din piata palatului pe str c a rosetti. o fi cu eminescu, n-o fi... parca asa tin minte

Stefan spunea...

Am citit de curand, sau am vazut o emisiune despre EMinescu, nu mai tin minte exact, dar era vorba despre Eminescu si Micle locuind intr-o casa in Bucale. Am cautat si se pare ca pe Buzesti a fost hogeacul. Am cautat pe Norc si am gasit o placuta pe casa portocalie. Eu cu ochii mei nu imi aduc aminte sa fi vazut pe viu.
Am spus, pentru pasionatii de Eiminescu, dar nu fanatici, se pot consulta caietele lui la Biblioteca Nationala - Colectii Speciale, Asezamantul Bratianu. Adica sper ca sunt disponibile si publicului, dar probabil ca trebuie sa ai motive serioase - doctorat sau ceva de genul asta.

esteu spunea...

merci pentru raspuns. pe aia de pe Buzesti o stiu. e chiar linga hotelul Marna, am si o poza. scrie ca acolo a fost casa unde au locuit intr-o primavara Eminescu si Veronica Micle. Peste drum de Shark e o cladire care are o legatura, nu mai stiu care, cu N. Iorga. la doi pasi de intersectia cu Occidentului.
bag mina in foc si pentru celelalte pe care le-am amintit:
2. pe Covaci sau Gabroveni, pe peretele unui magazin de antichitati "Craii de curte veche" - a fost redactia ziarului Timpul;
3. in capatul lipscaniului, spre Calea Victoriei, tot un fost sediu al ziarului Timpul;
4. in Amzei, pe peretele unui CEC, linga Harbour, a fost sau este chiar cladirea in care Eminescu a locuit o vreme impreuna cu Slavici;
5. pe un perete lateral al cladirii in care a fost magazinul Eva e o alta placa - acolo a fost o cladire in care Eminescu a citit, parca prima oara, din Luceafarul;
6. pe strada Plantelor este cladirea in care a fost sanatoriul unde Eminescu a murit.
asta e topografia comemorativa, ca sa zic asa, a lui Eminescu in Bucuresti. auzisem si de o presupusa alta placa, ar fi fost cica pe Caderea Bastiliei, dar am cautat si n-am dat de asa ceva. o sa caut si pe CA Rosetti.
multumesc

esteu spunea...

am fost pe CA Rosetti si am gasit, intr-adevar, o placa comemorativa. merci

Miss Zebra spunea...

Pe Plantelor era sigur placa pentru Eminescu, pentru ca acolo era sanatoriul unde a fost internat si a murit, cred ca se numea "Caritatea". Daca o mai gasesc, ii fac o poza.

Andrei spunea...

Foarte interesante casele. Exista pe undeva ceva informatii despre ele? Arhitect, etc?

Stefan spunea...

Si eu as vrea sa stiu. Probabil ca proprietarii celei mai ponosite ar putea sa ne raspunda. Dar cine sa ii intrebe? Oamenii sunt suspiciosi in ziua de azi.

Andrei spunea...

Da, daca ai un aparat de fotografiat la gat deja esti un pericol. Eu am incercat sa intreb proprietarii altor case de prin zona insa fara succes... pacat.

Stefan spunea...

Stim ce zici. Asta dezbateam si noi in alte parti. E nasol. S-a facut si un miting si a fost initiata si o peteitie pe tema asta.