joi, 12 noiembrie 2009

Imobilul UGIR- arhitect Constantin Moşinschi

Un exemplu spectaculos de arhitectura fascista, sau sa-i zic mussoliniana? O lucrare executata de Constantin Mosinschi (arhitect) si Emil Prager (inginer) in 1938. Iar UGIR vrea sa insemneze, desigur, Uniunea Generala a Industriasilor din Romania. Principalul material de constructie imi pare a fi travertinul, la care posteritatea a adaugat si materiale textile viu colorate. E mai greu de vazut, dar portiunea centrala a cladirii are 4 coloane cilindrice (fara capitel) care se intind pe toata inaltimea cladirii; cred ca portic se numeste treaba asta. Monumentalismul si clasicismul cladirii sunt date in principal de aceste coloane. Dar mai vedem ceva din ele? Macar daca ar iesi un leu tare din toata carpeala asta. Un alt punct de interes al imobilului sunt reliefurile lui Mac Constantinescu, inca neacoperite, dar cele de la nivelul inferior cam pierdute printre fire. O glorificare a muncii fizice care pesemne ca a fost foarte pe placul comunistilor, sculpturile fiind lasate la locul lor. As fi dorit sa gasesc si o poza mai veche, in care sa se vada cladirea asa cum trebuie. Sunt sigur ca poza asta exista pe undeva pe internet si poate imi va fi semnalata. Pe situl UGIR am gasit 2 imagini, una cu schita cladirii, alta de pe vremea cand reclamele abia incepusera sa o acopere (un G perfect? What the fuck was that?) Pe forumul tramclub am dat de o imagine in care se intrevad circa 44% din imobil (anii 60, aproximativ. Unde erau toate firele alea pe care le-am pozat?). Last, but not least, o fotografie facuta de Raiden blocului Eva (acum vreun an probabil), din care am decupat zona de interes. Nu mai lipsea decat chemarea la lupta pentru leul tare. (edit- am inlocuit imaginea initiala cu una de calitate mai buna,primita de la autor) P.S. Lucian Vasile ne trimite niste poze vechi de peste 60 de ani (multumim foarte mult), facute de W. Pragher care arata cladirea in toata splendoarea ei. Nu remarcasem nici inscriptia 'UGIR' si nici ornamentele din fier forjat (care sunt la locul lor, acoperite partial de reclame si lipsite de contrast cu fundalul). P.S.2 Primim si de la Raiden (multumim!) doua poze, pe una am mentionat-o deja, cealalta este o perspectiva dinspre vest

miercuri, 4 noiembrie 2009

Blocul Societatii de Asigurari Dacia-Romania- arhitect Arghir Culina

La putin timp dupa imobilul de pe Hristo Botev, Arghir Culina facea un nou pas catre art deco, prin constructia acestui bloc de langa Cismigiu, vis-a-vis de Primarie. Privind varietatea elementelor arhitectonice mi-am dat seama de sursele de inspiratie ale celor care au construit centrul civic. Balcoane ondulate, fier forjat, coloane, fel de fel de inventii pe acoperisuri... Replicile sunt insa la mare distanta de originale, si as indrazni sa identific cateva motive. In primul rand, cladirile noi arata de parca ar fi fost proiectate de mai multi oameni, fiecare lucrand la cate o bucatica independent de ceilalti, rezultatul fiind un puzzle in care bucatelele au fost infipte cu forta una intr-alta. Apoi, nu exista nici un fel de atentie la detalii, totul pare lucrat din topor. Ma uit o postare inainte si vad ornamentele de pe casa Gradisteanu, cu totul altceva. Si in fine, materialele de constructie folosite in anii 80. Urate, deja blocurile alea par foarte vechi. Probabil e si una dintre cauzele absentei detaliilor. De la Loredana, comentand o poza adusa in atentia noastra de Raiden, aflam ca la constructia acestui bloc (inginer Emil Prager) s-a folosit intaia oara in Bucuresti o macara mobila. Tot Loredana atrage atentia acolo (ce ochi de vultur!) asupra modificarilor operate la intrarea in cladire. Iata intrarea asa cum arata acum, cu o singura coloana. Si cam neinspirat ales galbenul acela. Plus graffiti, plus masinile care mi-au compromis poza. Plus frontonul, clasicist si semnaturile celor 2. Pe placa alba scrie ca in aceasta cladire a locuit criticul de film I D Suchianu. Si in fine, imagini cu admirabilele etaje superioare. Sigur, bannere, aere, antene, termopane, dar astea sunt semnele progresului(?) Poate ar trebui sa fim multumiti ca pe langa cladirile de mai la deal, de pe Bd Regina Elisabeta, cea de fata nu a fost abandonata

joi, 29 octombrie 2009

Calea Victoriei: capitolul 8. Casa Ghika-Gradisteanu - Arhitect Jean Berthet

Dupa art nouveau sau arhitecti bogati, ne reintoarcem la serialul nostru. Am ramas la Casa Manu. Urmatoarea casa la care ne vom opri este Casa Gika-Gradisteanu. Nu am uitat cladirea cu fatada spre intrarea Casei Manu – o sa spun in cateva cuvinte.
Se situeaza pe intrarea Doctor Ioan Toma Tomescu iar numele aleii este dat dupa detinatorul acestui imobil pe care il putem numi Casa Tomescu. Imobilul a fost revendicat de urmasii doctorului, Elena Tomescu, iar dupa ce aceasta a murit dupa depunerea notificarii, de catre urmasa acesteia, Radulescu Petcovici Sofia Constanta. Li s-a dat aviz favorabil si despagubire echivalenta cu valoarea apartamentelor, unele cu adresa pe intrarea Doctor Ioan Toma Tomescu iar altele pe Calea Victoriei la numarul 190.
Lipita de casa doctorului Tomescu este Casa Ghika-Gradisteanu, ce ocupa intersectia Caii Victoriei cu strada Nicolae Iorga.
Gradistenii provin dintr-o veche familie boiereasca, din zona Gradistea a fostului judet Vlasca, astazi in judetul Giurgiu, boieri ce au detinut inalte functii dregatoresti intre secolele XVI – XIX. Neagu Djuvara, care este un descendent al acestei familii, pe linie materna, spune ca Gradistenii erau o familie inrudita cu toata aristocratia din Tara Romanesca si Moldova. Tot el explica de ce se numeste casa Ghika-Gradisteanu. Casa a fost construita de arhitectul Jean Berthet (cel care a construit mai multe case in Bucuresti, printre care una, care inca mai exista, Casa Alexandru Socec, situata pe strada Clementei, cum i se zicea, acum CA Rosetti) pentru Constantin Ionas Gradisteanu, la 1884. Acesta nu a avut mostenitori, asa ca a lasat casa surorii sale, casatorita Ghika, Maria Gradisteanu (1856-1933), sotul ei fiind Scarlat Ghika (1856-1948). Intre 1895 si 1898 casa va fi restaurata, Schimbarile majore fiind mai mult la interior – plafoane casetate si pictate, lambriuri, scari interioare monumentale, vitralii, precum si decoratiunile exterioare, extreme de bogate.
Ultimul propietar al casei, inainte de nationalizare, a fost fiul Mariei si al lui Scarlat Ghika, Serban Grigore Ghika (1882-1952) casatorit cu Aristita Stoenescu. De la el casa a fost nationalizata la 1948. Dupa 1990 casa a revenit mostenitorilor, doi frati, Cosntantin si Serban Ghika, doi dintre fiii lui Serban Grigore si ai Mariei Ghika, primul, Ion Grigore Ghica, murind copil la 1919. Serban “Bani” Ghika este celebrul inginer, international de rugby, membru PNT(CD) si fost detinut politic, trudind impreuna cu Corneliu Coposu si Radu Campeanu la Capul Midia, cu Coposu impartind chiar si o celula de 60 pe 80 cm !!! din cauza ca erau agitatori, lansand printre detinuti zvonul eliberarii.
Ultima restaurare a avut loc intre 1996 si 1997, architect fiind Adina Dinescu (informatie de la Narcis Dorin Ion “In cautarea Micului Paris”), restaurare care a cuprins si casa din dreata, mult mai saraca in ornamente.
In perioada aceea am lucrat la Biblioteca Academiei Romane si am vazut o buna parte din lucrarile de restaurare. O vreme a functionat acolo Fundatia “Ion Ghika”, la un moment dat eu auzisem ca niste canadieni au cumparat casa, dupa care am vazut o placuta pe care nu mi-o pot explica – Centrul Cultural Romano-Chinez.
Cert este ca in anul 2000 casa a fost scoasa la vanzare prin intermediul AVAB (Agentia de Valorificare a Activelor Bancare) fiind in proprietatea World Trade Center Management Romania. Poate ca atunci au fost puse bazele acestei stranse prietenii cu poporul chinez. Chiar asa stranse relatii sa avem? Ideea este ca incercand sa fac poze din poarta catre interior a venit un … paznic, sau bagator de seama, care manca si semnite si scuipa pe jos si care m-a indemnat sa ma car de acolo. I-am spus ca sunt in strada si a zis ca nu ii convine lui sefu’. Sefu’ o fi roman sau chinez?
Cam asta este povestea mea despre Casa Gradisteanu, una dintre cele mai frumoase case din Bucuresti, bine pastrata dar putin promovata. Cum sunt putini cei care vorbesc chineza, sunt slabe sanse sa intri in casa fara sa il deranjezi pe sef.
Urmatorul nostru popas va fi alaturi de Casa Gradisteanu, cand vom vorbi despre Casa Lens-Vernescu, o alta bijuterie a Caii Victoriei.

sâmbătă, 24 octombrie 2009

Arghir Culina- Imobilul din str Hristo Botev 3

Trecatorul care trece grabit intr-o dupa-amiaza ploioasa pe bulevardul Hristo Botev, cautand in zadar magazinul cafegiului Gheorghe Florescu* va trece negresit pe langa imobilul de raport** construit in a doua parte a anilor 20 de catre Arghir Culina.
Viteza plimbaretului si cerul innorat il vor impiedica sa-si ridice privirea pentru a imbratisa, atat cat permite ingustimea strazii, intreaga cladire. Ar avea de vazut un exemplu de arhitectura eclectica, cu oarece influente neo-romanesti (as zice eu), si care, spun specialistii, anunta orientarea viitoare spre art deco a lui Culina.

Arghir Culina a fost, dupa terminarea facultatii (1909), elev al lui Albert Galleron si Paul Gottereau. Imobilul de pe Hristo Botev se pare ca a fost chiar proprietatea lui. De altfel cred ca il putem situa pe locul secund intr-un clasament al celor mai bogati arhitecti din istoria Romaniei. Cu deosebirea ca el nu s-a consacrat ca petrolist.
Sa admiram asadar, atat cat ne permit ploaia, copacii, firele si aparatul foto fara obiectiv panoramic, balcoanele de piatra, metal si lemn, decoratiile art nouveau, capitelurile si mai ales armonia de ansamblu a constructiei.
Si o poza interbelica, din care putem aprecia conservarea aspectului cladirii (sursa pozei- CD-ul 'Case vechi din Bucuresti', am mai pomenit de nenumarate ori.
_______________________________________________
*Magazinul cafegiului este de negasit. A cazut in 1977, la cutremur.
** Imobil de raport suna ca naiba, vorba domnului Petre R. Mie imi suna a casa de toleranta. Dictionarul explicativ ne ofera o definitie comunistoida (casă sau imobil cumpărat sau construit în vederea speculei).