joi, 29 octombrie 2009

Calea Victoriei: capitolul 8. Casa Ghika-Gradisteanu - Arhitect Jean Berthet

Dupa art nouveau sau arhitecti bogati, ne reintoarcem la serialul nostru. Am ramas la Casa Manu. Urmatoarea casa la care ne vom opri este Casa Gika-Gradisteanu. Nu am uitat cladirea cu fatada spre intrarea Casei Manu – o sa spun in cateva cuvinte.
Se situeaza pe intrarea Doctor Ioan Toma Tomescu iar numele aleii este dat dupa detinatorul acestui imobil pe care il putem numi Casa Tomescu. Imobilul a fost revendicat de urmasii doctorului, Elena Tomescu, iar dupa ce aceasta a murit dupa depunerea notificarii, de catre urmasa acesteia, Radulescu Petcovici Sofia Constanta. Li s-a dat aviz favorabil si despagubire echivalenta cu valoarea apartamentelor, unele cu adresa pe intrarea Doctor Ioan Toma Tomescu iar altele pe Calea Victoriei la numarul 190.
Lipita de casa doctorului Tomescu este Casa Ghika-Gradisteanu, ce ocupa intersectia Caii Victoriei cu strada Nicolae Iorga.
Gradistenii provin dintr-o veche familie boiereasca, din zona Gradistea a fostului judet Vlasca, astazi in judetul Giurgiu, boieri ce au detinut inalte functii dregatoresti intre secolele XVI – XIX. Neagu Djuvara, care este un descendent al acestei familii, pe linie materna, spune ca Gradistenii erau o familie inrudita cu toata aristocratia din Tara Romanesca si Moldova. Tot el explica de ce se numeste casa Ghika-Gradisteanu. Casa a fost construita de arhitectul Jean Berthet (cel care a construit mai multe case in Bucuresti, printre care una, care inca mai exista, Casa Alexandru Socec, situata pe strada Clementei, cum i se zicea, acum CA Rosetti) pentru Constantin Ionas Gradisteanu, la 1884. Acesta nu a avut mostenitori, asa ca a lasat casa surorii sale, casatorita Ghika, Maria Gradisteanu (1856-1933), sotul ei fiind Scarlat Ghika (1856-1948). Intre 1895 si 1898 casa va fi restaurata, Schimbarile majore fiind mai mult la interior – plafoane casetate si pictate, lambriuri, scari interioare monumentale, vitralii, precum si decoratiunile exterioare, extreme de bogate.
Ultimul propietar al casei, inainte de nationalizare, a fost fiul Mariei si al lui Scarlat Ghika, Serban Grigore Ghika (1882-1952) casatorit cu Aristita Stoenescu. De la el casa a fost nationalizata la 1948. Dupa 1990 casa a revenit mostenitorilor, doi frati, Cosntantin si Serban Ghika, doi dintre fiii lui Serban Grigore si ai Mariei Ghika, primul, Ion Grigore Ghica, murind copil la 1919. Serban “Bani” Ghika este celebrul inginer, international de rugby, membru PNT(CD) si fost detinut politic, trudind impreuna cu Corneliu Coposu si Radu Campeanu la Capul Midia, cu Coposu impartind chiar si o celula de 60 pe 80 cm !!! din cauza ca erau agitatori, lansand printre detinuti zvonul eliberarii.
Ultima restaurare a avut loc intre 1996 si 1997, architect fiind Adina Dinescu (informatie de la Narcis Dorin Ion “In cautarea Micului Paris”), restaurare care a cuprins si casa din dreata, mult mai saraca in ornamente.
In perioada aceea am lucrat la Biblioteca Academiei Romane si am vazut o buna parte din lucrarile de restaurare. O vreme a functionat acolo Fundatia “Ion Ghika”, la un moment dat eu auzisem ca niste canadieni au cumparat casa, dupa care am vazut o placuta pe care nu mi-o pot explica – Centrul Cultural Romano-Chinez.
Cert este ca in anul 2000 casa a fost scoasa la vanzare prin intermediul AVAB (Agentia de Valorificare a Activelor Bancare) fiind in proprietatea World Trade Center Management Romania. Poate ca atunci au fost puse bazele acestei stranse prietenii cu poporul chinez. Chiar asa stranse relatii sa avem? Ideea este ca incercand sa fac poze din poarta catre interior a venit un … paznic, sau bagator de seama, care manca si semnite si scuipa pe jos si care m-a indemnat sa ma car de acolo. I-am spus ca sunt in strada si a zis ca nu ii convine lui sefu’. Sefu’ o fi roman sau chinez?
Cam asta este povestea mea despre Casa Gradisteanu, una dintre cele mai frumoase case din Bucuresti, bine pastrata dar putin promovata. Cum sunt putini cei care vorbesc chineza, sunt slabe sanse sa intri in casa fara sa il deranjezi pe sef.
Urmatorul nostru popas va fi alaturi de Casa Gradisteanu, cand vom vorbi despre Casa Lens-Vernescu, o alta bijuterie a Caii Victoriei.

20 de comentarii:

radu spunea...

foarte frumos articol, nu mai zic de casa.
am ajuns cam la kilometrul 0.5 din cei mai bine de 2.5 cat are calea. oare pe cand vom ajunge la posta mare o sa aratam ca personajele de aici? http://www.youtube.com/watch?v=11UIfFAsS-g

Victor Nitu spunea...

Salut,

De mult timp eram curios sa aflu mai multe despre casa respectiva.

Intamplator si eu eram sa o iau pe coaja pentru ca am incercat sa fac o poza cladirii acesteia. Un personaj mai negricios care ardea gazul la marginea parcului de vis-a-vis a sarit ca ars cand m-a vazut ca scot camera si mi-a zis ca e propirtate privata si ca ar fi bine sa imi vad de drum.

Stefan spunea...

Exact. Nu manca si seminte? Are o fata de om care mananca mereu seminte. Mi-l imaginez dormind pe un scaun incomod, avand resturi de seminte pe piept si pe buze. Sa le multumim edililor. Vezi ca si la muzeu trebuie sa platesti pentru exterior, dar asta s-ar putea sa o afli la fel de violent. Nu se fac precizari daca esti pe strada si pozezi.

Anonim spunea...

Aceasta tema este pur si simplu fara pereche:), este foarte interesant pentru mine:P Bravo !! vreau sa mai vad in continuare discutii pe tema asta!

Stefan spunea...

Spune ce te-ar mai interesa. Nu stim daca avem raspuns dar eu promit sa ma documentez.

radu spunea...

cred ca e un vigilent anonimul ala.

Stefan spunea...

Nu stiu din ce motiv eu nu mai vad aici niciun comentariu. Vad ce spune ala, anonimu, pe mail.
Dar sa stii ca ieri tare imi venea sa ii zic acelasi lucru, fiind vorba de a mea si nu de a ta. In rest, identic.

radu spunea...

pai le-am sters. sunt un cenzor destoinic. ciudat ca spammerii vin numa la postul asta

Anonim spunea...

Am stat in cladirea din spatele palatului Ghica SI ANUME PE INTRAREA DOCTOR TOMA TOMESCU,DE 19-22 DE ANI,primise tata de la primarie pt noi .Un fel de casa sociala!Acolo am copilarit,iubeam casa aia enorm nestind ca mai tarziu am sa sufar din cauza ei!La etajul 1 al cladirei din fata a murit o doamna PIA i se spunea. Dupa moartea ei apartamenul a fost vandut la o anume avocata Dimitriu Valeria Cristina.CARE ISI DESCHISESE CABINET DE AVOCATURA IN SPATE LA PALATUL GHICA.INTRE TIMP PESTE CATIVA ANI A DECEDAT SI O FEMEIE DE LA ETAJUL 2 IAR ACEASTA AVOCATA A CUMPARAT SI APARTAMENTUL ACESTA.DUPA CEVA TIMP A DEVENIT STAPANA SI PE O BOXA DE SERVICIU!AU SPUS CA VOR REINOI CEVA LA GUNOI,CA VOR FACE ACOPERIS SAU CEVA DE GENUL ACESTA.iar dupaceia a luat si o camera de administratie.Mai tarziu au spart usile la boxele(pivnita) de jos unde oamenii tineau anumite lucruri.NORMAL,a trebuit sa strangem din dinti si sa dam uitari la tot ce aveam in boxa.INTRE TIMP AU INCEPUT NISTE LUCRARI PT FUNDATIE SPUNEAU EI.TOATA CURTEA DEVENISE PLINA DE MUNCITORI,MIZERIE SI CADOUL CEL MAI FRUMOS TIMP DE 1 AN SI CEVA NU AM AVUT APA.IAR CAND A VENIT ADMINISTRATORUL A RUGAT CA FIECARE FAMILIE DIN BLOC SA DEA CATE 6 MILIOANE SA NE POATA DESCHIDE APA!DECI DUPA TOATA ASTA AM INTELES CA BLOCUL AVEA RESTANTE DESI TOTUL ERA PLATIT DE OAMENI.NU PUTEAM INTELEGE NIMIC!DUPA CE AM PLATIT 6 MILIOANE LA APA IN SFARSIT A VENIT APA!!!!SI SPRE FERICIREA MEA NU MAI CARAM APA CU BIDOANELE,DUPA CEVA TIMP DE LA PRIMARIE AM PRIMIT O CITATIE DE GHEMARE IN JUDECATA!AVEAM DE PLATIT APROX. 20 DE MILIOANE AM PLATIT SI ASTA,IAR DUPA CEVA TIMP SA DUS TATA CU CONTRACUL LA PRIMARIE SI A PLATIT PT INCA 3 LUNI SI I-A OPRIT CONTRACTUL LA PRIMARIE!IAR CAND SA DUS SA IL IA A FOST DAT AFARA!NOI AVEAM DREPT DE LOCUIT PRIN O SENTINTA DEFINITIVA!PESTE CEVA TIMP AU VENIT DE LA PRIMARIE SA FACA MASURATORI PT CADASTRU(DOMNII)NICI MACAR NU STIAU CUM ARATA CASA!!!STRANIU ERA CA DOMNUL BASESCU FACEA VIZITE AVOCATEI SI TOTUL SE MISCA CAND ACESTA ERA PRIMAR!IN IANUARIE NE-A CHEMAT LA EA,SI NE-A SPUS CA NE DA 1.000 DE EURO SA PLECAM CA NU POATE MAI MULT DE PARCA II DADEA EA!!NE-A PREZENTAT NISTE ACTE XEROX ,NU AM LUAT NICI UN BAN SI AM PLECAT DE ACOLO!!!!!!!!NU MAI STAU ACOLO!!!!!!!ACUM STIU MACAR SIGUR UN LUCRU (DOMNUL)BARTHA EMERIC ARE BANI IAR EA A FOST DOAR UN AJUTOR PT A OBTINE SI APARTAMENTELE UNOR OAMENI FARA POSIBILITATI MATERIALE.

Stefan spunea...

Da, ce citim pare de domeniul unui reportaj pe Investigation Discovery. Eu am gasit pe net niste acte legate de aceasta casa, hotarari de la primarie, ceva de genul asta. Din cate am inteles este cineva care a intrat cu cizmele precum si altcineva care incearca sa is redobandeasca proprietatea. Am si o cunostinta care in jur de 2001 - 2002 a stat in gazda la cineva acolo. O sa incerc sa iau legatura cu pesoana respectiva si sa intreb daca stie ceva.
Vizitele lui Basescu si miscarile percepute sunt coincidente.

PS - Radu, si eu trebuie sa scriu codurile astea ilizibile?

radu spunea...

da. paliate tre sa scriu acum

Anonim spunea...

Daca te-ai uita la pozele vechi in care apare cladirea asta, vei vedea ca acoperisul nu mai e ce-a fost. Acum arata extrem de kitsch-oasa, si mare parte din contributie o au noile ferestre din noul acoperis, MEGA KITSCH-os. otonis

Stefan spunea...

Si noi ne gandim ca e nasol acoperisul. Pe de alta parte, restaurarea s-a facut destul de bine in comparatie cu altele. Domnule R.I., sunteti amabil sa dati dv un link catre o postare (cred) pe care ati facut-o cu mult timp in urma (ati facut-o?) cu o casa de pe Hristo Botev? Aia de au facut-o visinie iar balcon-terasa de la parter l-au imprejmuit cu termopane.

Domnul R.I. spunea...

ba da!
http://bucurestiinoisivechi.blogspot.com/2009/04/o-casa.html

gecse spunea...

Deci,din ce cunosc eu,Dl. barta a concesionat palatul ghica pe 99 de ani,in perioada de glorie a d.lui nastase.in interior au fost refacute picturile,zugravealaau fost modificate ceva camere.demn de retinut este faptul ca interiorul a fost folosit de cinematografie pentru diverse filme,in mod deosebit pentru seria Margelatu.blocul din intr,tomescu era locuit in mare parte de chiriasi care prin diferite forme au acceptat de buna voie sa se mute,chiar si cei care mai erau proprietari,printre care s-a aflat si d.na lucia hossu login-am scris corect?.dna dimitriu nu si-a deschis birou de avocatura ci in calitate de director executiv,a beneficiat de un apartament ptr locuit,din bunavointa d.lui barta.in perioada restaurarii care a durat mult dupa anul 1997,respectiv pana prin 2005,au fost efectuate lucrari de consolidare ce au vizat subsolul palatului si implicit al imobilului din intr,tomescu,deoarece in urma sapaturilor efectuate,s-a descoperit ca palatul nu avea fundatie la baza,fiind construit direct pe pamant,astfel incat au fost necesare sapaturi pana sub trotuarul aferent dinspre calea victoriei,vis-a-vis de casa vernescu.printre altele a fost refacuta siinstalatia de apa si canalizare a palatului si implicit a imobilului din intr,tomescu.o asa zisa inaugurare,a fost facuta cu ocazia infiintarii fundatiei culturale romano-chineze,eveniment la care a participat in calitate de invitat oficial ambasadorul chinei,si la care dl razvan theodorescu si-a adus aportul printr-un amplu discurs.se pare ca relatiile romano-chineze se dezvolta mai mult prin astfel de fundatii si mai stiu eu ce alte asemenea relatii mai putin oficiale,dar nu vorbim despre politica acum.deci fundatia a fost doar de fatada,in fapt nu a functionat niciodata.concluzia,dl.barta locuieste linistit cu familia,sotia si cei doi copii,menajere bone etc.alte cladiri importante care au trecut pe sub tavalugul d.lui barta,au mai fost fabrica de bere rahova,fosta tipografie 30 decembrie de pe bd iancu de hunedoara unde initial trebuia sa se construiasca un hollyday inn,si-acum e mega image,atelierele unde invalizii faceau perii si nu mai stiu ce de pe strada negustori.kitchul cladirii nu i se poate imputa in intregime d.nei dinescu-a restaurat casa capsa-ideiile i-au apartinut d.lui barta.d.na dinescu s-a ocupat si de hotelul dorobanti,actualul howard johnson.ca incheiere,ferestrele de pe acoperis sunt necesare pentru a lumina harta cereasca existenta in pod care este facuta din sticla...

Anonim spunea...

Cu adevarat o mafie in Palatul ala.

Unknown spunea...

http://www.capital.ro/bartha-si-avab-se-lupta-pentru-palatul-ghica-751.html

Anonim spunea...

Casa Ghica-Gradisteanu a fost cumparata de fostul general de securitate Bartha (în prezent mare om de afaceri ce se tine la fereala, nu apare in media) - actualul proprietar al Palatului, de la ultimul mostenitor al clădirii la pretul a zece masini Dacia...versiunea cu pretul este neconfirmata.
Povestea cu chinezii este cam asa:
Înainte de 1989 generalul de securitate Bartha avea legături cu chinezii, prin prisma relatiilor statului roman cu tara „prietena”.
După 1989 probabil, la un moment dat, a avut nevoie de bani pentru a-si extinde afacerile si este posibil sa se fi imprumutat la chinezi, iar in schimb le-a oferit spații spre folosinta in palat. Acum mai multi ani a organizat chiar anul nou chinezesc, in micul spatiu verde situat peste str. N. Iorga, posibil ca sa-si atraga simpatii din partea lor cand afacerile incep sa se subrezeasca.
Din pacate, deoarece palatul a devenit locuinta sa personala nu mai este posibila vizitarea, desi prin alte tari legea te obliga sa permiti accesul turistic pentru cateva zile pe an. Nu si la noi. Deși clădirea se afla pe lista monumentelor istorice din Romania.

Vlad Dumitrescu spunea...

Foarte interesant, vă mulțumesc pentru aceste lucruri minunate !

Anonim spunea...

In casa de vis a vis, din aceeasi curte a functionat sectia de restaurare textile a laboratorului Muzeului de Arta al Romaniei, in care mi-am facut si eu stagiul de trei ani, pana in 1984. Palatul era inchis si pazit de cunoscutii baieti, noi intram zilnic doar cu legitimatie, pacat ca nu am avut dreptul sa intram in el, nici chiar sa intrebam detalii despre istoricul sau functionalitatea acestuia.