duminică, 10 ianuarie 2010

Casa Nicolae Paciurea - Antreprenor Nicolae Paciurea

La 2 paşi de casa pe care am prezentat-o anterior, pe strada Viitor(...ului) găsim un exemplu citat adesea ca reprezentativ pentru art nouveau: Casa Nicolae Paciurea. Din câte am putut afla, Nicolae era tatăl sculptorului Dimitrie Paciurea. Am întâlnit şi numele de Talvez Paciurea drept proprietar şi constructor (arhitect?) al casei. Probabil e vorba de aceeaşi persoana. Casa a fost ridicată în 1906. Atrage atenţia în primul rând prin tâmplarie (sa nu-i fie de deochi, că a rezistat). Iar apoi prin decoraţiunile de stucco, cu motive vegetale, foarte art nouveau. Cum nu-s nici arhitect, nici bloagăr, închei aici cu acelaşi îndemn de merge la o plimbare pentru a vedea ceea ce n-am putut prinde în fotografii. Sper să mai poată fi admirată multă vreme de acum încolo această casă, chiar dacă nu e chiar optim întreţinută.

10 comentarii:

radu spunea...

nu stiu din ce motive mozilla nu deschide toate pozele la marimea prestabilita (decat dupa clic dreapta ---> view image). google chrome e de preferat la acest capitol.

radu spunea...

...si safari

Stefan spunea...

Foarte misto pozele. Cred ca incepi sa te specializezi. Ca sa nu mai zic ca nu am nici cel mai mic habar de unde le descoperi, cu nume si ceva informatii. Eu deja incep sa intru in criza de idei.

Romulus spunea...

Salut,

Stii la ce nr. pe Strada Viitorului este casa? Pentru se poate astfel verifica pe www.cultura.ro daca e pe lista monumentelor istorice.(o sa ma duc intr-o zi sa ma uit, oricum) O admir de fiecare data cand trec pe acea strada, e cea mai frumoasa casa pe tronsonul Stefan cel Mare-Eminescu al strazii Viitorului. Ma bucur ca am aflat si ceva detalii despre ea.

radu spunea...

pe lista monumentelor istorice apare o casa ortansa paciurea, la nr 94, construita in 1878. este chiar casa despre care am vorbit, si despre care gasisem in alta sursa 1906 ca an al constructiei. art nouveau in bucuresti la 1878? putin probabil, trebuie ca pe lista monumentelor anul e trecut gresit

Andreea spunea...

Foarte interesantă arhitectura, păcat de stare în care se află.

dan spunea...

Tulburator de frumoasa constructie. Volume, fatade, detalii...

Daniel S. spunea...

Dupa cum am mai spus, casa este in plin proces de restaurare. Acoperisul (inclusiv partea de lemn) a fost refacut. A fost refacuta si fatada din curte si urmeaza si cea din strada.
Ar merita ca la primavara sa faci o vizita pe Viitorului si sa faci niste fotografii.

Daniel S. spunea...

merita sa vizitati si: http://relevee.uauim.ro/353/

Anonim spunea...

Fiind mai multi proprietari , casa a fost reparata dupa posibilitatile si bunavointa fiecaruia . Mai sunt nostalgici, cu mintea tulbure de inclinatii comuniste sau bahice , care asteapta s-o repare pe banii statului .