joi, 2 decembrie 2010

Raritati 16 - cartus ornamental

Inca nu stiu ce naiba pot sa spun despre aceasta reprezentare. Ce a vrut proprietarul de a pus asta pe perete? Un cap de liliac, bot de felina, cu bust de femeie, aripi desfasurate si o privire strabica totul ascuns sub cracile unei plante cataratoare pare destul de ciudat pentru o casa din Bucuresti, o casa parasita, cel putin asa pare, aflata pe strada general Praporgescu.

Eu doar am gasit-o. Explicatii nu am, cu atat mai mult cu cat casa nu are o arhitectura impresionanta. 
Vreun proprietar excentric?

12 comentarii:

Dominus spunea...

awesome find!

Anonim spunea...

Raspuns poate da doar cel ce a imaginat casa...am studiat si eu multa vreme aceste fantasme in piatra, pot spune doar ca Zephi Altschec (isi mai aminteste cineva de el?) avea pe fatada casei pe sf. Gheorghe omorand balaurul. Era de fapt neputint sa de a "omori" suficiente sticle cu prietenii sai Nichita Stanescu si pictorul Victor Munteanu, in atelierul acestuia din urma aflat cateva case mai jos pe aceeasi strada (C.T. Grigorescu din Ploiesti)

Stefan spunea...

Eu nu stiu cine e Zephi Altschec. Ce fantasme in piatra mai stii? Multumim.
De ce Anonim?

Anonim spunea...

UN ACTOR, NU?

Stefan spunea...

Nu cunosc :) Nu stiu cine a fost sau cine este.

radu spunea...

noi il stim pe zephi. era comisar regal de politie. s-a luptat cu nemernicul ala de comunist mic, pistruiatul. pacat ca nu l-a dovedit.

VertAnge spunea...

Interesant! Cine stie ce mistere ascunde casa.

muzeul virtual al apei ploiesti spunea...

Zephi a fost un actor roman din generatia lui Toma Caragiu. A jucat multe roluri de comisar de politie antebelic, dar si multe altele pe scena Teatrului din Ploiesti alaturi de Marcel Anghelescu, Margareta Pogonat, Aristide Teica, etc. Avea o voce grava si prestanta atat pe scena cat si in fata aparatului de filmat.
Sunt intreresante frontoanele caselor de sfarsit de sec.XIX ce aveau in afara anului construtiei si monograma proprietarului dar si de multe ori "fantasme" in piatra sau stucaturi ce spuneau cate ceva despre acesta. Una dintre cele mai cunoscute este cea pe care o gasim si pe blazonul familiei Cantacuzino si anume vulturul bicefal.
Nu sunt anonim, reprezint Muzeul virtual al apei Ploiesti.

adriana spunea...

out off topic ( am precizat acest aspect,sa nu creada cineva ca imi apartine casa cu pricina): multam de vizita!

si o intrebare: ce promotie ai fost la liceu?

radu spunea...

multumim si noi de vizita. 88 se numea. promotia de aur, indiscutabil.

adriana spunea...

Esti mai pusti...eu 85...promotie si mai si...se implineau 125 de ani de la infiintarea liceului. Am pe undeva si o medalie, primita in acel an.

Anonim spunea...

Ornamentul este un gargoyle (gargui) votif/ basorelief care se folosea in ornamentatia caselor Fin de Siècle de catre cei care nu aveau bani destui sau casa destul de monumentala sa faca gargui propriu-zisi. Graguii reprezinta figuri monstruase fantstice avand rolul de a rejecta energiile nefaste prin functia lor de rigole de scurgere a apei de ploaie, etc.
V Mandache, Case de Epoca