vineri, 4 iunie 2010

Casa pictorului uitat: Kimon Loghi – arhitect Arghir Culina




Pentru obstea mica a pictorilor, Kimon Loghi era insasi gloria. Daca, in anii de faima, tablourile de serie sau pur si simplu proaste ii erau laudate, platite si tezaurizate laolalta cu marile reusite, dupa ce pictorul si-a pierdut, in 1942, vederea, fidelii si averea, lucrarile bune i-au fost judecate impreuna cu esecurile.
Tudor Octavian – PICTORI ROMANI UITATI, Noi Media Print, 2003

Kimon Loghi s-a nascut in 1873 la Serres, in Macedonia, intr-o famile cu stare si cultivata. Scoli a urmat la Bucuresti, Academia de Arte Frumoase, unde i-a avut profesori pe Frederick Storck si pe Theodor Aman (acesta a fost cel care i-a sugerat sa semneze Kimon si nu Chimon, numele fiindu-i citit in romana, uneori, Şimon sau Simon) dar si la Munchen, fiind foarte puternic influentat de scoala pictorilor germani, in special de simbolistii munchenezi (Bocklin).

Instaurarea unui nou regim la Bucuresti, bolsevizarea autoritatilor, chiar si culturale, precum si respingerea de care dadeau dovada pictorii nostri de influenta franceza in raport cu cei de scoala germana au facut ca foarte multe din lucrarile lui ramase in tara sa fie depozitate si uitate prin subsoluri. O mare parte din tablourile lui Kimon Loghi au fost cumparate de greci in felul acesta dorind sa si-l asume ca artist national, iar din Grecia au ajuns in muzee sau colectii particulare din America. Cert este ca si astazi mai multe informatii despre el gasesti pe site-uri straine, unde apare ca macedonean. 



Iar, la atelierul bucurestean unde a lucrat, aflat pe strada Viisoarei la numarul 2, singura dovada este o placuta mica de bronz pe care e trecut numele artistului, atat. Casa, in stil Art Nouveau, poarta semnatura arhitectului Arghir Culina si el de origine aromana (trebuie ca a fost importanta originea comuna insa nu stiu daca Arghir Culina a proiectat casa pentru Kimon Loghi).   





 Dezvoltarea volumului pe verticala cu o amprenta relativ mica la sol, acesta este stilul lui Arghir Culina, pe care il regasim si la Proprietatea Culina (imobilul de raport), hotelurile Union sau Stanescu (in episoade viitoare).


Acum casa pare parasita. Iar daca nu este parasita inseamna ca nu este ingrijita. Niste termopane nenorocite si un soi de firma kitsch pe care scrie salon de infrumusetare sau coafura. Ceva de genul asta. As spune ca atat pictorul cat si arhitectul sunt ignorati si dati uitarii. 
 


12 comentarii:

Antoaneta spunea...

Foarte frumos gest. Mama are o intreaga lista cu artisti aromâni, Kimon Loghi am vazut candva la Muzeul Colectiilor, posibil sa fie acum si la Muzeul National.

dan spunea...

Binevenita evocare a acestui pictor.
Totusi, stilul lui Arghir Culina a suferit schimbari in concordanta cu cerintele si moda vremii; de la Hotelul Luvru (c.1900-1905) modificat ulterior si botezat in ultimele decenii Hotel Capitol, pana la Ministerul Economiei (c.1937-38) demolat in 2007, se observa o evolutie clara spre modernism si functionalitate.
Casa Loghi din Str.Viisoarei este construita in anii 1922-23.

Andreicut Mihai spunea...

Bucurestiul e inca o comoara nedescoperita.Tine-o tot asa!

alexandru mircea spunea...

N-as zice ca e uitat Loghi, e expus la MNAR si e mentionat cam prin toate cartile din cate imi amintesc.
Casa vi se pare Art Nouveau? Eu o vad ca un caz tipic de eclectism bucurestean: bovindou, un pseudo-turnulet in stil campanila, o mica terasa, o usoare tendinta art deco. Foarte interesant balconasul ale carui console fac parte integranta din fereastra de la parter; n-am mai vazut asa ceva.
Foarte fain.

Stefan spunea...

@Dan
Ma refeream la stilul lui Culina si am exemplificat - asa vad eu, siluete zvelte ridicate pe suprafete reduse. Nu cunosc toata opera lui Arghir Culina. In mod cert are si alte exemple.

@Alexandru Mircea
Kimon Loghi este un pictor uitat. Nu este atat de cunoscut, nici macar pe jumatate, asa cum sunt altii. Nu ma apuc sa dau nume. Faptul ca este expus la MNAR nu este o dovada cum ca este cunoscut. In ultimele 2 luni am fost de 3 ori la MNAR si pot sa afirm cu tarie ca 90% dintre vizitatori sunt strainezi. Si daca nu ma crezi ca nu e cunoscut incearca sa vezi cati au auzit de Loghi.

alexandru mircea spunea...

@Stefan: daca te referi la oamenii de pe strada, da, Loghi e un pictor uitat... Dar pentru oamenii de pe strada aproape toata arta romaneasca e "uitata". Daca te uiti in barometrele de consum cultural, majoritatea populatiei nu stie sa numeasca nici un singur pictor roman, iar cei care reusesc totusi, il numesc pe Grigorescu.
Intre oamenii... altel, insa, care viziteaza un muzeu sau isi cumpara un album, Loghi nu e uitat. In nici un caz cei care au cumparat cartea lui Tudor Octavian n-au aflat de acolo de Kimon Loghi.

Jerome spunea...

Din pacate, arhitectul nu a avut prea mult spatiu la dispozitie ca sa se desfasoare.

PS. Fratilor, destupati-ma, unde e casa asta?

Stefan spunea...

@ Jerome

Fi atent aici:
http://www.flickr.com/photos/40977696@N08/4678156658/sizes/l/
http://farm5.static.flickr.com/4047/4678156658_a4c4d09ee9_b.jpg

@ Alexandru
Eu raman la parerea mea ca este un pictor necunoascut. Cultura nu este pentru o clasa exclusivista. Sau nu asa ar trebui sa fie.
Mie nu imi este rusine sa recunoasc ca am auzit de Kimon Loghi din cartea lui Tudor Octavian. Cred ca e mai putin rusinos decat sa spun ca stiu dar sa nu stiu. Important este ca am aflat.
In muzeu sunt multe tablouri ai caror pictori nu ii stiu. Unele "imi intra pe o ureche si imi ies pe alta".
In functie de cand a fost facuta achizitia il poti vedea si in muzeu. Nu stiu exact de cand a Kimon Loghi in MNaR dar nu cred ca de multa vreme.

marapopa.blogspot.ro spunea...

Pe ce strada se afla cladirea?

Stefan spunea...

@ MARA, intrebare de nota 10 !!! Multumesc. Nici nu stiu cum am omis. Am vrut sa scriu dar am uitat pentru ca nu stiam numarul. O sa modific, multumesc tare mult. Pe Viisoarei. Am pus 2 link-uri cu localizarea strazii.

alexandru mircea spunea...

Cartea lui Tudor Octavian e o chestie intr-adevar interesanta. Miza ei nu era "recuperarea" unor pictori care oricum nu se "pierdusera" (ei poti fi gasiti in muzee si in cartile de profil), ci, nu stiu cum sa zic bine in romana, "the reassesment" din punct de vedere cultural si, implicit, din punct de vedere al pietei. O incercare de a dinamiza piata. Nu stiu daca dl. Octavian are interese directe in vanzarea de arta romaneasca interbelica si, deci, in cresterea "cotei" ei, asa cum se zice; mie nu imi plac barfele de genul asta si nu ma intereseaza. Partea culturala a demersului lui ma satisface si, apropo, ma bucur ca a atras si curiozitati din exterior - precum a ta. In ce priveste ce ziceai despre cultura, de acord. Din pacate Romania e o gaura neagra pe harta UE in ce priveste consumul cultural.

Mihaela Varga spunea...

Cred ca imobilul a fost construit pentru Kimon Loghi, din cauza ferestrei mari care trebuie sa fi fost pentru atelier.