marți, 19 mai 2009

Biserica Teiul Doamnei (Ghika) - mesterul Iosef Weltz

La 1822, Grigore Dimitrie Ghika (al 4-lea) (1822 - 1828) incepe constructia palatului pe terenurile din zona Tei unde familia Ghika avea o mosie. Arhitect a fost Xavier Villacrosse. In anul 1833 palatului i-a fost adaugata, ca paraclis, biserica Ghika Tei (sau Biserica Teiul Doamnei). A fost construita intr-un stil diferit decat cel traditional - este singura biserica rotunda din Bucuresti. Biserica a fost ridicata de mesterul constructor Iosef Weltz, cel care a lucrat la refacerea Manastirii Radu Voda, deteriorata in urma cutremurului din 1838. Reparatiile s-au facut dupa planurile arhitectului... Xavier Villacrosse. Hramul bisericii este Inaltarea Domnului, un mic basorelief reprezentand scena inaltarii fiind pus in curte. In afara de curtea din fata si intrarea in lacas in rest sunt o multime de monumente funerare ale membrilor familiei Ghika. De asemenea in spate este turnul clopotnita, mai degraba integrat in zidurile ce inconjoara atat biserica dar si Palatul, total diferit de arhitectura bisericii, un element comun fiind braul de flori care se regaseste si la biserica si la turn. Pisania bisericii inca nu am reusit sa o descifrez in intregime desi nu este un text greu. Numai ca trebuie sa stau sa scriu tot ce citesc si apoi sa pun cap la cap. Scrie ca e ridicata de Grigorie Ghika dar si de beizadeaua Gligorie. In plus mai sunt pomeniti raposatul Barbu Vacarescu si sotia lui, Ruxandra Roseti. Este posibil ca aceasta biserica sa fi fost construita pe locul uneia mai vechi ctitorita de Barbu Vacarescu pentru ca acolo scrie asa: Preacredinciosul Domn Grigorie Dimitrie Ghika impreuna cu mariia sa bizade (!) Gligorie fiind fost inca simainainte demult zidita alta besearica de raposatul vistier Barbu Vacarescu si cu sotiea lui raposata Ruxindra Roseti Monumentele funerare si clopotnita vor fi subiectul unor episoade diferite

11 comentarii:

Jerome LeBanner spunea...

Remarca referitoare la unicitatea ei ca biserica rotunda in Bucuresti m-a provocat sa caut ceva asemanator in tara sau in lume. Deocamdata nu mi-a venit nimic in cap.

Cred ca era interesant sa faci o poza si in zona din spatele bisericii, dar sa fi avut grija sa nu indrepti obiectivul spre lacul Plumbuita :)

radu spunea...

prietenul m. ne spune ca mai exista o biserica rotunda la letcani, judetul iasi.
http://tinyurl.com/qsazdp
http://tinyurl.com/omhlkg

Stefan spunea...

Eu am scris din Bucuresti nu din tara.
Jerome, am facut si din spate si inspre si dinspre lacul Plumbuita. E infect lacul ala. Fecale care plutesc. Adica cacati. Am trecut pe langa zidul ala, asa cum e si un indemn - PE LANGA ZID -> -> si am vazut o sacosa impaturita acolo. Mai departe nu stiu ce sa zic pentru ca mi-a fost teama si scarba sa ma uit inauntru. Era destul de mare. Ceva mai la umbra erau ramasitele unui festin cu parizer in coaja de anvelopa servit la botul calului pe ziarul Click. In luminis, la iarba verde, un tataie cu caprele lui pasteau.
Palatul am inteles ca e retrocedat si va fi un memorabil restaurant. Adica mancare de neuitat. Nu te vor uita niciodata - mananci acolo si mori acasa. Pun pariu ca in ritmul asta in scurt timp vor tranti si un beach bar pe rotund in pronaos. Atmosfera racoroasa. Revendica cineva si biserica, nicio grija.

Yitgaddal spunea...

Eu știam că a fost deja retrocedat acum câțiva ani cu scandal, unei doamne nu-știu-cum-liniuță-Rallet. Cel puțin așa s'a arătat la știri.
Eu zic că și Sf. Ilie-Rahova e oarecum rotundă dacă ignori pronaosul, iar prin țară or mai fi și altele, cred că era o modă prin preajma Regulamentului Organic. Cât despre biserica veche, ea pare să'și fi avut altarul unde e acum basorelieful, cel puțin așa se înțelege din ce scrie pe el.

Stefan spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
radu spunea...

iata-ma si finantator. vorba lui gigi b., finantator adica fraier (spusa intr-o celebra convorbire telefonica cu fratii paunescu, prezentata de protv acum vreo 6-7 ani. a fost momentul in care se sfarsea povestea si incepea legenda).

Stefan spunea...

AM recitit textul pentru ca nu mai stiam la ce faci referire. Da, si in text am scris ca este ridicata pe locul unei alte biserici, sau vezi ce scrie in pisanie.
Iti multumim pentru interes si remarci.

Stefan spunea...

Radu, in pagina principala aparem ca investitori. Eu acum am scris finantator. Departe de mine, adica fraier. Era o gluma. Sa sterg? Da-l in plata lui pe Becali.

radu spunea...

parca inainte eram sponzori. nu putem aparea ca 'scriitori'? sau 'patroni'? apropo, am impresiunea ca siturile astea in blogspot au o limita a atasamentelor, cand ajungi la nustiucati ghigabaiţi s-a terminat. facem bucurestiinoisivechiparteaadoua

Stefan spunea...

Am sters comentariul ala buclucas. Iar cu aceasta ocazie am mai facut si ceva loc.
Asta ar fi o veste odioasa, cu limita. Eu imi cunosc limitele, dar la google nu ma asteptam.

Magda spunea...

Este singura biserica rotunda din Bucuresti. In țară mai sunt câteva. Le-am găsit destul de greu, nu sunt promovate. Județul Iași are două: una la Lețcani, construită cu aproximație în 1790, nu se știe exact , și una la Ruginoasa, în curtea ansamblului muzeal Al.I.Cuza. Despre aceasta din urmă se știe că a fost terminată în 1811. Cea mai veche biserică rotundă din țară este cea de la Geoagiu Băi, construită la sfr. secol XI sau început de secolXII. Se poate vizita. Mai sunt căteva ruine care aparțin unor biserici rotunde, tot așa de vechi ca cea de la Geoagiu